En politikerredusert norsk taxinæring som gavepakke til utenlandske aktører

En næring, som i Norge omsetter for nærmere 9 mrd, vil i nær fremtid nærmest skyfles som slakt opp i fanget på sterke utenlandske aktører. Politikernes overbeskyttelse av taxinæringen ødelegger både for næringen selv og for et taxitrengende publikum, som i tiltagende grad flykter fra et stadig dyrere og dårligere taxitilbud.

Mens den norske taxinæringen, i alle år, har blitt beskyttet mot konkurranse og innovasjon av norske politikere, foregår det en rivende utvikling på taxi -og den såkalte ridesharing-fronten ute i den store verden.

Istedenfor at norske gründere kunne ha kommet næringen til unnsetning, med nye og konkurransedyktige løsninger, noe som hadde skapt en tilsvarende dynamikk og utvikling som i utlandet -og som kunne ha matchet den internasjonale utviklingen- blir heller den norske drosjenæringen stadig mer lat, usunn og akterutseilt.

Politikernes reguleringskåthet for noe som er en ordinær tjenesteytende næring, med aktører som selv bestemmer hvor mye de skal ta seg betalt, -og som står fritt til å håndtere markedet, virksomheten og sine ansatte som de selv vil, er ensidig destruktiv. Næringen har i årtier levd inni en særnorsk beskyttelsesboble, skapt av politikere med en ødeleggende omsorg for landets drosjeeierne.

I tillegg til gigastore internasjonale aktører som Uber, Didi Kuaidi (med over 2oo mill brukere bare i Kina) Lyft, GrabTaxi, Hailo, OlaCab, osv dukker det kontinuerlig opp nye startups på den internasjonale arena, med stadig snedigere løsninger og oppfinnelser for taxi og ridesharing. Dette skjer naturligvis i land som ikke har forbud mot nyetableringer og innovasjon, slik som i Norge.

Jeg kjører selv taxi til daglig og merker en kontinuerlig nedgang i etterspørselen. Dette er selvfølgelig selvforskyldt, fordi de politikerbeskyttede drosjeeierne har økt prisene sine brutalt mye. Men det skyldes også til dels at Uber og andre har sneket seg forbi de politikerskapte konkurransehindringene -og som nå opptrer i ”gråmarkedet” med et tilbud som er mye billigere enn det som de gamle, usunne og overprisede taxiene tilbyr.

Jeg snakker daglig med andre drosjesjåfører, når jeg er ute på jobb. Det pussige er at absolutt ingen snakker om hva de selv -eller næringen selv kan gjøre for å konkurrere -for å bli bedre, billigere eller mer markedstilpasset. Det snakkes kun om hvor fæle Uber er -så går det over til uffing over at politiet og myndighetene gjør altfor lite for å beskytte dem -og å slå hardere ned på nye og innovative aktører som ”bare kommer her og kommer her” -og til alle overmål- i deres eget marked.

Alt fokus innad i næringen handler kun om hvordan de skal få mer beskyttelse og flere privilegier, samt å bebreide myndigheter og andre for at de ikke får enda mer beskyttelse og flere privilegier.

De reagerer omtrent som når et stillesittende barn med usunt kosthold og livstil får potetgullposen sin skiftet ut med et fruktfat og beskjed om å aktivere seg litt.

Jeg følger utviklingen i det internasjonale taxi -og ridesharingmarkedet, med argusøyne -og jeg har selv funnet opp en løsning som kunne ha matchet de beste utenlandske. Men jeg får altså ikke tillatelse til å realisere løsningene av Byrådslederen i Oslo, fordi han mener at næringen må beskyttes mot nyskapning. Byrådslederen er kun opptatt av å telle antallet sterkt overprisede taxier for å passe på at det ikke blir for mange av dem. Det nye taxikonspetet som jeg har funnet opp -og som Byrådet forbyr, forsøker jeg nå å selge inn til utenlandske aktører. Konseptet er en verdensnyhet og kan ses i sin helhet her

Selv om forbudet mot nyetableringer og innovasjon holdes sterkt i hevd, ser vi allikevel at noen utenlandske aktører har begynt å tyte inn i landet, igjennom de logiske bristene i Byrådets proteksjonistiske politikk. Dette til tross for at det norske drosjemarkedet anses som en peanøtt i internasjonal sammenheng.

Til sammenligning er det over 10 000 taxier bare i bydelen Manhattan, New York, mot 1780 taxier i Oslo, bare for å sette ting i perspektiv.

Særlig i USA og Asia popper det opp nye startups omtrent som paddehatter, med stadig bedre og mer snedige løsninger  for taxi og ridesharing. Dette er en utvikling som snart kommer til å sluke den sterkt svekkede, overprisede og politikerinfluerte norske taxinæringen. Det er kun et tidsspørsmål.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s