Taxi, fordi jeg fortjener det!

Folk som har droppet privatbil til fordel for månedskort, sykkel og gange, både fortjener og bør ha anledning til å unne seg en taxi iblant -med god samvittighet.

Folk som disponerer privatbil bruker den til å dekke hele sitt transportbehov, selv om langt over 90 prosent av behovet enkelt kunne vært dekket av kollektive løsninger, sykling og gange. Ikke bare fordi bilen er lett tilgjengelig, men også fordi den er det billigste transportalternativet, når en først har dekket inn kjøpskostnaden.

Taxienes rolle i byene er å være kollektive privatbiler.. Taxien er ”privatbilen” som kommer til unnsetning for å dekke behovet ditt, de få gangene du virkelig trenger bil -og er prisen forholdsmessig, vil den også forsterke folks følelse av at det å eie en bil ikke er nødvendig.

En enkelt taxi kan derfor erstatte 20 -30 privatbiler i byen.

23

Men det fordrer at taxitilbudet er godt og til fornuftige priser. Jo billigere, bedre og mer miljøbesparende taxier, desto større miljøgevinst.

Dersom taxiene, har lavere utslipp enn gjennomsnittsprivatbilen, blir altså miljøgevinsten enorm. En taxi med halvparten så mye utslipp som gjennomsnittsbilen vil, i prinsippet, bidra til å redusere utslippene tilsvarende over 40 privatbiler.

Politikerne skal jo tilrettelegge og gjøre det enkelt for folk å klare seg helt fint uten bil. Taxi er ett virkemiddel

Når politikerne sørger for et godt og rimelig taxitilbud viser de også folket at de faktisk bestreber seg for å gi dem gode alternativer til å eie bil -noe i retur, når de -på den annen side, innfører restriksjoner på bilbruk. Det vil gi den politikken de fører en høyere legitimitet og avvæpne litt av motstanden.

Dessverre så aldri den forrige miljøbyråden i Oslo denne muligheten. Hun innførte restriksjoner på bilbruk, samtidig som hun lot taxiprisene stige tre ganger så mye som prisen for å eie egen bil (NAF).

Taxi ble dermed aldri noe alternativ til -eller et argument for å droppe privatbil. I følge SSB steg taxiprisene i Oslo med hele 104 prosent i perioden 2007 til 2014. I dag er taxi i Oslo tre ganger så dyrt som i f.eks. London -og Oslo har i dag verdens desidert dyreste taxitilbud

Oversikt over taxipriser i verden, iflg en ny undersøkelse
Oversikt over taxipriser i verden, iflg en ny undersøkelse. Klikk for stort bilde

Nye aktører har i flere år søkt den tidligere miljøbyråden fra Venstre, om tillatelse til å få lansere helt nye lavpriskonsepter for taxi i Oslo, men alltid fått avslag. Her er et av de avslåtte konseptene, basert på faste lave priser og enkel bestilling,

Det nye Byrådet har nå en gyllen anledning til å slippe til nyskapning og konkurranse i taxinæringen, noe som vil føre til sterkt reduserte priser -og atter gjøre taxi til et tungt argument som kan legges på vektskålen -på den siden som veier imot å disponere egen bil.

I gamle dager, den gang taxi var rimelig, sa folk ofte at en kunne ta mye taxi for prisen av å eie egen bil. Det utsagnet må atter gjøres til en sannhet igjen. Folk som er med på en dugnad for å gjøre byen mer miljøvennlig skal, med god samvittighet, kunne unne seg en taxi iblant -helst en miljøtaxi til en rimelig penge.

-det er ikke unødvendig sterkt overprisede taxier som folket fortjener..

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s