Derfor er taxiprisene i Oslo tre ganger høyere enn i London

En undersøkelse, utført av det sveitsiske rådgivingsselskapet UBS,  viser at Oslo har verdens desidert dyreste taxipriser

Oversikt over taxipriser i verden, iflg en ny undersøkelse
Oversikt over taxipriser i verden, iflg en ny undersøkelse

Årsaken har sammenheng med at Oslo kommune utøver en regulering som i praksis innebærer et forbud mot konkurranse, dynamikk og nyskapning, for å besytte de økonomiske interessene til 1780 personer i besittelse av såkalte taxiløyver.

La oss kikke litt bak kulissene:

Fra 2005 har 13 selskaper søkt kommunen om tillatelse til å lansere nye taxikonsepter. Alle blitt avslått, begrunnet med at 1780 taxier er nok taxier

Søkerne har altså fått vurdert behovet for konseptene sine på grunnlag av etterspørselen etter tjenestene til de 1780, stadig mer overprisede taxiene, som Oslo har hatt siden 1999.

Kommunen mener at nye konsepter ikke bør tillates, fordi de kan ha negativ effekt på inntektene til Oslos 1780 taxiløyvehavere. At nedgangen skyldtes et 18 år langt fravær av markedstilpasninger, spiller ingen rolle.

Det blir omtrent som om et TV-selskap, som hadde søkt om tillatelse til å sende en ny TV-serie, hadde fått avslag fordi den gamle TV-serien, som har gått siden 1999, har hatt nedgang i antall seere.

Slik er de 1780 drosjeeiere sikret enerett i markedet til evig tid. De må bare sørge for å holde etterspørselen nede ved hjelp av prisøkninger og kvalitetsforringelser, så sørger kommunen for at ingen nye får slippe til.

1780 svært privilegerte drosjeeiere

De drosjeeierne som kjører dagskift på hverdager med ansatte som kjører taxien resten av døgnet og i helgene, har en årsinntekt på ca. kr. 650 000,-.

Ca. 300 jobber ikke engang i næringen. De leier ut løyvet til andre drosjeeiere mot ca. kr. 7000,- per mnd. Slik suger de ut 25 millioner fra næringen hvert år, uten å gjøre noen ting.

I tillegg er det minst 200 som aldri kjører selv, men som har taxien sin i full drift med ansatte sjåfører -ofte fordi de selv driver i andre næringer. En taxi i full drift gir drosjeeieren ca. kr. 12 000,- netto per måned. Mange tar også 4-5 måneder ferie hvert år og lar ansatte holde taxien i gang. Så får de 12 000,- hver måned, mens de er på ferie.

Intet galt i at selvstendige tar seg friheter. Men når taxitilbudet er milliardoverpriset og kundene må dekke inn for minst 600 årsverk som ikke yter noe til den tjenesten de betaler for, er det gode grunner til å rette et kritisk søkelys på praksisen til Oslo kommune.

Sammenlignet med andre næringsdrivende som er pålagt å betale fastlønn, slipper drosjeeierne lønnsforpliktelser. De betaler kun provisjonslønn. Om sjåførene ikke omsetter, slipper drosjeeieren å betale lønn. Drosjeeieren får også 35 prosent avslag på importavgiften ved bilkjøp, og kan selge den til markedspris etter 3 år, som om alle avgifter var betalt.

Mens drosjeeierne oftest jobber dagskift på hverdager, kjører de ansatte på ugunstige tider og sitter igjen med under halvparten av drosjeeierens timelønn. Fra 2007 til 2014 har drosjeeierne redusert provisjonslønnen til sine sjåfører fra 45 til 40 prosent.

Dette har ført til stor gjennomtrekk. Kun de som sliter i det øvrige arbeidsmarkedet blir igjen. Tilstanden smitter over på tjenesten, som oppleves som stadig mer forringet. Drosjeeierne bryr seg heller ikke noe om sjåførenes kompetanse, så lenge de får inn mest mulig penger på taksameteret.

Drosjeeierne avspiser ikke bare sjåførlønningene uforholdsmessig mye for å øke egen inntekt. De øker også prisene uforholdsmessig mye med samme formål. De 1780 drosjeeierne økte prisene sine med 104 prosent fra 2007 til 2014, mens konsumprisindeksen steg med 15,4 prosent i samme periode (SSB). Oslo har nå verdens desidert dyreste taxier og intet tilsier at prisveksten vil avta.

Kombinasjonen av ekstrem prisvekst og kontinuerlig kvalitetsforringelse, førte til en etterspørselsnedgang på 40 prosent fra 2007 til 2014 (målt i antall kjørte kilometer med kunder – SSB). Dette til tross for høy befolkningsvekst, sterk vekst i både næringsliv, sysselsetting og økonomi, i samme periode

Mange medier gir, ubevisst, næring til den negative utviklingen

Når noen, oftest lokale medier, lager velkjente reportasjer om frustrerte drosjesjåfører som «nå må jobbe 12 timers skift» -eller som «nå er nede i 70 kroner timen», så skiller de aldri mellom drosjeeiere og ansatte sjåfører.

Drosjeeierne selv har for lengst skjønt at misnøye og klaging i media gir store gevinster.  De inntar offerrollen. Deres frustrasjoner gjengis uavkortet av en journalist, gjerne ufiltrert og uten kritiske spørsmål eller forsøk på faktasjekk.

Nærmest oppskriftsmessig, ringer journalisten og spør hva politikerne har tenkt å gjøre for å lindre drosjeeiernes lidelser (som om dette skulle være politikernes oppgave?) -hvorpå politikeren uttrykker sin sympati, krydret med lovnader om bot og bedring.

Til tross for at drosjeeierne har nøyaktig de samme muligheter og verktøy som alle andre næringsdrivende, herunder frihet til å fastsette sine egne priser, samt håndtere både sin virksomhet, sitt marked og sine ansatte på fritt grunnlag, blir de altså behandlet av myndighetene som om de var lidende og underbetalte arbeidere i kommunale fabrikker.

Annonser

6 reaktioner på ”Derfor er taxiprisene i Oslo tre ganger høyere enn i London

  1. Oslo har verdens høyeste taxipriser fordi de har verdens dyreste arbeidskraft, verdens dyreste bilkostnader og verdens dummeste politikkere til å regulere taxi næringen.
    Ingenting av dette løses med flere løyver. Det er alt for mange sjåfører som i dag må lønnes for hver produserte kilometer med passasjer.
    Flere biler, flere sjåfører vil gjøre dette enda verre. Dagens taxier er effektive i 20% av tiden. Flere biler vil gi enda lavere effektivitet og høyere kostnader.

    For å kunne kutte kostnader må kravene reduseres og bilene utnyttes mer effektivt.

    Og for de som tror Uber er løsningen så tar de skammelig feil. Hadde taxi bransjen hatt like vilkår som Uber kunne de vært like billige. Det er derimot ulovlig å drive slik som Uber gjør. Å ønske Uber velkommen fordi de er billige er det samme som sosial dumping. De fleste som kjører taxi jobber 70-80 timers uke og da er ikke 600 000kr mye for to hele årsverk.

    Politisk regulering av bransjen må bort. Det ødelegger mulighetene til effektiv drift.

    Og argumentene om monopol er fullstendig latterlige. Det er kun et Vinmonopol i landet, men det finnes flere taxi selskaper i hver by. Taxi bransjen er IKKE et monopol. Før man foreslår nye løsninger som Uber må man vite hva som er feil med den gamle ordningen. de fleste som argumenterer for Uber har ikke peiling på hva problemstillingen i taxi bransjen er.

    Gilla

      1. Joda de bryter yrkestransportlovens paragraf 4.1
        De bryter skatteregler da det ikke er lov å bruke arbeidsbil privat uten å føre kjørebok og skatte av private kilometere.
        De betaler ikke forskudds skatt.
        De betaler ikke mva selv om de passerer 50 000kr grensen.
        De skiller ikke mellom privat og bedrifts økonomi.

        Osv

        Alt Uber gjør er brudd på vanlig forretningsskikk og et utall lover. Men fordi en evneveik politijurist har kranglet på yrkestransportlovens paragraf 4.2 og rotet det til, så blir ikke resten lovlig. Dommen i Haxi saken frifinner på punkt 4.2 som tiltalen var tatt ut på, men slår likevel fast at tjenesten er ulovlig ved gjentatt tilbud.

        At jurister er forvirret over teknologi er ikke noe nytt. Se på Pirate Bay saken bla.

        Gilla

  2. Og drosjesjåfører kan ikke fadtsette sine egne priser. Prisforskriften bestemmer hvordan pris skal beregnes. Det er ulovlig å fravike forskriften. Alle de søre kravene samferdselsutvalgene pålegger næringen gjør det umulig å drive billig.

    Taxi priser i Norge er er resultat av høye kostnader, politisk innblanding og høye avgifter. Det finnes ikke i London.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s