Miljøpolitiker med pisk i begge hender

Politikere har alltid en pisk i den ene hånden. De dyktige politikerne har en gulrot i den andre.  Legitim og kløktig politikk handler om å gi belønning og alternativer til piskingen. Virkningsfull politikk handler om å gi og ta -om å skape forståelse -om å motivere og oppmuntre -om å få folk til å føle at de selv deltar og trekker i samme retning.

Særlig gjelder dette i miljøpolitikken. Her handler det i stor grad om å få folk og foretak til endre vaner, livsstil og atferd. I følge alle lærebøker i psykologi virker tvang og straff oftest mot sin hensikt. Det skaper heller motforestillinger -og det frarøver folks motivasjon og sympati…

Ola Elvestuen fra Venstre er ikke en slik politiker. Heller har han blitt kjent for å være Norges mest løsningsløse og minst kreative politiker, dog solid rustet med feit pisk i begge hender. Når Elvestuen vies plass i media, er det fordi han er imot noe, eller basert på at han ønsker å innføre restriksjoner, avgifter, forbud, flere krav -eller flere regler og mer byråkrati. Elvestuens politikk handler ensidig om tvang og straff. Han er den mest kjente prototypen på en nonkreativ straffepolitiker. En politiker med pisk i begge hender.

Fortsatt har jeg til gode å se løsninger, gulrøtter -eller noe kreativt fra Ola Elvestuen. Hittil har han sluppet unna med løsningsløs politikk, fordi hans straffepolitikk blir utført i miljøets navn. Det er liksom greit med tvang -å tre ting ned over hodet på folk, så lenge det skjer med gode miljøintensjoner. At politikken er lite virkningsfull, ikke bærekraftig for noen -og ofte destruktiv er underordnet, forutsatt at det ligger miljøintensjoner bak. Da er nesten alt tillatt.

Elvestuen og Venstre etterlot seg en norsk taxinæring med brukket rygg -hvilket i sin tur la grunnlaget for at amerikanske Uber og andre utenlandske aktører snart kan ta over taximarkedet i Norge

Som medlem i Miljø -og samferdselskomiteen i Oslo Bystyre i 2010, gikk Elvestuen på barrikadene for å forhindre at nye aktører fikk tillatelse til å etablere nye og innovative konsepter i Oslos taxinæring.

En rapport utført av det samfunnsvitenskapelige analyseselskapet Econ Pöyry, som ble publisert samme år, konkluderte med at Oslo kommune burde slippe til nye aktører for å fremme nyskapning, dynamikk og utvikling i taxinæringen.

Elvestuen var derimot sterkt imot rapportens konklusjoner. Elvestuen ønsket heller et forbud mot nyetableringer -og heller innføring av flere krav og mer byråkrati for det gamle og vernede taximonopolregimet som rådet.

I 2011 fikk Elvestuen og Venstre full styring over taxinæringen i Oslo. Elvestuen åpnet med å slå hånden av alle entreprenører som søkte om tillatelse til å lansere nye konsepter i Oslos taxinæring Hans begrunnelse var basert på eget ønske om å innføre mer byråkrati og flere krav, på bekostning av innovasjon og nyskapning. Elvestuen mente at taxinæringen og taxitilbudet i Oslo ville bli bedre, dersom det ble underlagt mer byråkrati og flere myndighetskrav, fremfor at taxinæringen selv skulle få tilpasse seg behovene i markedet.

Elvestuen mente at hans krav og byråkrati var mer egnet for å skape et velfungerende taximarked enn det markedet selv var i stand til.

I dag ser vi resultatet av Elvestuen -og Venstres næringspolitikk etter Byrådsperioden i Oslo. Etter at Elvestuen innførte taxibyråkratiet sitt, har taxiprisene galoppert i urovekkende tempo oppover, samtidig som kvaliteten har blitt ytterligere forringet og taxitilbudet stadig mindre markedstilpasset. Oslo har i dag verdens desidert dyreste taxipriser og verdens minst konkurransedyktige taxinæring.

Ved å sette en stopper for norske gründere, som kunne ha kommet norsk taxinæring til unnsetning, styrket den og gjort den mye mer konkurransedyktig, sørget Elvestuen og Venstre, med sin politikk, for å svekke næringen maksimalt.

I dag er den akterutseilt og blir enkelt utkonkurrert av amerikanske Uber. Og det vil komme flere svært konkurransedyktige utenlandske aktører på det norske taximarkedet. Innovasjon er tillatt i mange andre lands taximarkeder.

Fortsatt er taxinæringen i Oslo underlagt det samme byråkratiet som Elvestuen innførte i 2012 -og underlagt denne blir taxinæringen i Oslo stadig mindre markedstilpasset og mindre konkurransedyktig.

Med den svært destruktive næringspolitikken til Elvestuen -og Venstre i Oslo friskt i minnet, ser jeg med skrekk og gru på partiets varslede avgifter for flybransjen. Konsekvensen av Venstres politikk for taxinæringen er at den snart vil falle som slakt i fanget på utenlandske aktører. Vi snakker ikke om en liten næring, når den omsetter for ca. 10 mrd i Norge hvert år. Når Rygge og Flybransjen nå advarer sterkt mot de tiltakene Venstre ønsker å innføre, bør det derfor tas svært seriøst.

Roger D. Pettersen, taxisjåfør og søker om tillatelse til å lansere et nytt taxikonsept i Oslo, siden 2006

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s