Uber kan spare stat og kommuner for hundrevis av millioner kroner, hvert eneste år.

Norske kommuner bruker i dag langt over 100 millioner kroner hvert år bare på å regulere, forvalte og styre dagens taxinæring.

Nå er Uber i ferd med å bevise at taximarkedet kan styre seg selv, som et hvilket som helst annet kommersielt marked, ved hjelp av helt ordinære tilbuds -og etterspørselsmekanismer, -og helt blottet for politikere og byråkraters reguleringer.

Uber leverer det som markedet vil ha til, samfunnsøkonomisk sett, mer gunstige priser og uten at det, i motsetning til dagens taxinæring, koster norske skattebetalere ei eneste krone.

Skuer vi til Oslo, har ikke kommunen bare brukt mange titalls millioner hvert enste år på selve forvaltningen og reguleringen av taxinæringen, men også flere titalls millioner til utbetalinger av erstatninger som følge av lovbrudd, når enkelte politikere har gått for langt i sin reguleringsiver.

Den mest reguleringskåte politikeren er Venstres Ola Elvestuen. Når Elvestuen ble samferdselsbyråd i Oslo i 2011, innførte han det som i praksis var et forbud mot nyetableringer i taxinæringen. Elvestuen åpnet med å slå hånden av alle entreprenører som søkte om tillatelse til å lansere nye konsepter i Oslos taxinæring

Elvestuen mente at taxinæringen og taxitilbudet i Oslo ville bli bedre, dersom det ble underlagt enda mer byråkrati og flere myndighetskrav, fremfor at taxinæringen selv skulle få tilpasse seg behovene i markedet ved hjelp av innovasjon og konkurranse. Elvestuen mente at hans eget byråkratiske påfunn var mer egnet for å skape et velfungerende taximarked enn det markedet selv var i stand til.

I dag ser vi resultatet av Elvestuen -og Venstres taxipolitikk i Oslo.

Etter at Elvestuen innførte sitt taxibyråkrati, på bekostning av innovasjon og utvikling, har taxiprisene skutt oppover i rekordtempo, samtidig som kvaliteten har blitt ytterligere forringet og taxitilbudet stadig mindre markedstilpasset. Oslo har i dag verdens dyreste taxipriser og verdens minst konkurransedyktige taxinæring, som følge av Elvestuens taxibyråkrati.

Og midt oppe i denne samfunnsøkonomiske misæren bruker altså Oslo kommune mer penger enn noensinne hvert år på å forvalte Elvestuen -og Venstres blytunge taxibyråkrati.

Uber har nå bevist at Elvestuen og Venstre tok grundig feil. Kommunene trenger ikke å bruke noen som helst ressurser på å regulere taxinæringen. Den og kundene klarer å ordne opp seg imellom.

Legger en til at Ubers transporttilbud koster forbrukerne omtrent halvparten av det som taxiene i dag koster, ligger det også en stor samfunnsøkonomisk gevinst i Ubers inntreden på det norske markedet.

Til slutt vil uber virke positivt inn på de offentlige kostnadene knyttet til myndighetenes transportforpliktelser. Uber vil skape reell konkurranse og gjøre taxitransport mye billigere, noe som i sin tur vil føre til at stat og kommuner også kan få kjøpt taxitransporttjenester mye billigere og derigjennom spare ytterligere titalls millioner.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s