Skremselspropaganda funker fortsatt best for å fange oppmerksomhet

Har Norge blitt overkjørt og forbigått? Står vi nordmenn famlende, forskremte og forsmådde igjen på perrongen, etter at det store himmeltoget, fulllastet med delingsøkonomi, roboter, kunstig intelligens og ny teknologi valset forbi?

Vel, de som følger med i det norske nyhetsbildet kan sitte igjen med et slikt inntrykk. Mange virker å befinne seg i en slags mental innovasjonstilstand i disse tider, med Uber og Airbnb som mantraer.

Nå må alle stille seg umiddelbart positive og ukritiske, og være med på å ta bølgen, hver gang noen slår oss i hodet med ordet ”innovasjon”. Vi må hengi oss til de storkapitalistiske kreftene, roper dommedagsprofeter, ellers går vi mot fortapelsen.

Delingsøknomi forklares med tungetale.

Den som kremter er uforstandig, gretten, negativ og vil oss vondt. Ett lite kremt, og du kan havne i utenforskapet.

Sånn har det blitt – i et land fylt til randen av kommunikasjonseksperter og andre ekseperter, som kjemper en stadig tøffere kamp om oppmerksomhet.

Det nye presteskapet av eksperter forsøker å overgå hverandre i dommedagsprofetier.

Det mystiske ordet ”delingsøkonomi” med dertil hørende abstrakte definisjoner, kom nærmest som en gavepakke fra junaiten, til denne horde av eksperter.

Media ryddet plass, slik at de fikk boltre seg i studioer og i metervis med avisspalter, der de fikk briljere med sine ”kunnskaper”.

Nå var det endelig noe der som bare de hadde skjønt – ekspertene – noe de hadde grepet om, som alle var nygjerrige på, ville ha -og være en del av.

Nå måtte alle følge nøye med på hva ekspertene sa, for det var et bakteppe -noe skemmende og uklart.

Noen eksperter har også begynt å lete etter syndebukker. Hvem skal tas for at vi ikke rakk toget? Hvem har skylden i den elendigheten vi ikke har opplevd ennå? Men som kommer.

Vel, jeg overdriver, karrikerer og setter det helt ytterst på spissen 🙂

Uansett, problemet med en slik tilstand, er at nyanser og klare tanker har en tendens til å forsvinne.

Jeg kan iallfall berolige noen med at Uber, i bunn og grunn, fortsatt bare et taxiselskap, som gjør det samme som taxier har gjort siden hest og kjerre-tiden.

Airbnb gjør omtrent det samme som det finn.no har gjort, i mange, mange år, bare på en litt mer effektivt måte og på en mer lukrativ måte – for bakmennene

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s