Den byråkratisk konstruerte konkurransen i taxinæringen er et hån mot publikum

For best å beskrive den politikerkonstruerte konkurransen i Oslos taxinæring, vil jeg trekke jeg en analog til idretten.

Konkurransen i næringslivet generelt har klare likhetstrekk med konkurransen i idretten.

De beste premieres. De dårligste ryker ut.

Nye -og bedre utøvere kommer til, opp og frem. De som presterer for dårlig ryker ut i andre enden. En sunn dynamikk og kontinuitet som fungerer utmerket.

Alle gjør hva de kan for å prestere, utøve kreativitet og å hevde seg -iallfall for å unngå og miste plassen og posisjonen sin.

Slik fungerer konkurransen i idretten -så vel som i de fleste næringer, der det konkurreres knallhardt om kundene basert på like og rettferdige konkurransevilkår.

I Oslos taxinæring, derimot, fungerer konkurransen på helt andre premisser.

Oslo kommune har konstruert sin helt særegne form for konkurranse.

I 1999 fikk 1780 kommunalt utvalgte utøvere (drosjeeiere) beskjed om at de skulle begynne å konkurrere seg imellom. De fikk imidlertid lovnader fra kommunen om at de skulle få beholde plassen sin i konkurransen til de var 70 år, uavhengig av hva de presterte..

Kommunen lovet videre å sørge for at nye (utenforstående) utøvere aldri noensinne skulle få delta i deres interne konkurranse. Et løfte kommunen har holdt. Kommunen har siden 1999 avslått alle søkere om tillatelse til å delta i konkurransen -også søkere med nye, mer innovative og bedre drosjekonsepter, for at de faste drosjeløyvehaverne ikke skulle bli forstyrret av innovasjon, utvikling og konkurrenter utenifra, mens de var opptatt av å konkurrere seg imellom.

For de som legger opp, skulle kommunen sørge for å sette inn en ny kommunalt utvalgt utøver. En som allerede sto på en kommunal venteliste.

De 1780 kommunalt utvalgte utøverne fant raskt ut at det kostet mer å prestere enn det ga i fortjeneste. Så de fant det mest komfortabelt å ta konkurransen med knusende ro. Ta det litt på samme måten som når de spiller crockett i et hageselskap med gode venner og god mat.

Det holdt med å delta. Og late som de konkurrerte, om ikke annet

Alle var uansett sikret deltagelse til de var 70 år. Så hvorfor ikke bare nyte den faste plassen i den kommunale konkurransen?

De visste også at eventuelle utøvere, utenifra, var utestengt -og at de kunne holde på i ro og mak med sin interne late-som-konkurranse til de var 70 år, om de ønsket.

Så kan vi jo bare forestille oss nivået -og hvordan det hadde fortonet seg å være publikum på et idrettsarrangement, der utøverne var den samme faste gjengen som hadde deltatt siden 1999 -uten å ha opplevd krav til å prestere noe som helst på 16 år.

Nivået hadde nok ligget omtrent på høyde med et skirenn, som et gøyalt innslag i forbindelse med et julebordsarrangement, i regi av et eldresenter.

Det er også slik taxikundene i Oslo opplever konkurransen i taxinæringen som svært besynderlig. Et taxitilbud der det oppleves aktører som konkurrerer om å overgår hverandre i å øke prisene, samtidig som kvalitetsopplevelsen av å bruke taxi blir stadig dårligere.

For å trekke analogien videre, som for å beskrive Ubers inntreden i det norske taximarkedet: Uber kom på samme vis som om Petter Northug hadde trengt seg inn på dette julebord-skirenn-arrangementet, der de øvrige deltagerne både var utrente og stappmette, etter inntak av store mengder julemat og akevitt.

Det hele kunne kanskje ha fungert som billig humor, til å humre litt av.

Men når publikum i Oslo må betale årlig miliardoverpris som følge av denne kommunalt konstruerte late-som-konkurransen, og kundenes opplevelse av en taxitur blir stadig mer forringet, er det ikke særlig festlig.

Om du ønsker å vite mer om den dysfunkjsonelle kommunale taxikonkurransen, kan du lese om hele bakteppet her: Taxinæringens narrekonkurranse

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s