En taxi kan erstatte 30 privatbiler

30 biler

Hvis politikerne vil at flere skal leve uten bil, må de gjennomføre radikale endringer av politikken som har skapt et dysfunksjonelt taximarked, med verdens desidert dyreste taxier.

Når folk først har skaffet seg bil, dekker den hele transportbehovet, selv om 95 prosent kunne blitt dekket av kollektivtransport, sykling og gange.

Ikke bare fordi bilen er lett tilgjengelig, men fordi den er billigste transportalternativ når de allikevel må betale månedlige avdrag på den.

Taxienes rolle er som kollektive ”privatbiler”. Jo flere som bruker en taxi, desto mindre å betale per person. Taxiene har i så måte potensiale til å kapre privatbilenes hovedrolle i byene. Men det fordrer reduserte og forutsigbare priser.

Alle skal vite at de har lett tilgjengelig og rimelig biltransport, uten selv å eie bil. Taxiene skal komme dem til unnsetning hver gang de trenger bilfleksibel skyss.

Jo billigere taxi, desto mer optimaliseres dens kollektive rolle -og desto mer oppfattes privatbil som unødvendig og krevende. Og jo flere som bruker taxi, desto mer produktiv blir den – og desto mindre å betale per kunde for å dekke dens inntektsbehov.

Dagens taxier i Oslo er ledige i over 75 prosent av tiden. I teorien kunne de ha kjørt 4 ganger så mange turer til 1/4-del av prisen -og oppnådd samme omsetning.

Men la oss være realsitiske: prisen burde ha blitt halvert og belegget doblet, så hadde de tatt markedet et sjumilssteg i riktig retning. Antagelig hadde trivselsfaktoren også doblet seg også, for både sjåfører og passasjerer. Det kunne blitt god stemning.

Taxienes kollektive rolle vil styrkes i takt med lavere priser og høyere belegg. Folk hyppig inn og ut av taxien, og hver kunde betaler en mindre andel, samtidig som taxien gir et levbart utkomme.

Slik vil en enkelt taxi kunne erstatte minst 20 privatbiler. En anselig miljøgevinst. Om taxien i tillegg har nullutslipp, blir miljøgevinsten enorm.

Om politikerne sørger for et billig taxitilbud, skreddersydd for byens -og publikums behov, er de også på folkets og byutviklingens side.

Legitim politikk handler om å gi folk alternativer -noe i retur, ved for ekempel innføring av restriksjoner på bruk av bil. En helstøpt og balansert politikk er den mest effektive, langsiktige og sympatiske, -også når det kommer til å forebygge og redusere privatbilisme.

Det er fint at folk sykler og går mest mulig -og helst at de har månedskort. Tenk hvilken fin belønning folk gis om de kan unne seg en taxitur, med god samvittighet og lommeboka rimelig inntakt -og det hele krydret med følelsen av at de fortjener det.

Slik vil livet for de syklende og kollektivreisende gjøres enda mer effektivt, fleksibelt og enkelt, enn for folk med bil. Parkering og andre baksideaktivteter med å ha bil opphører.

Når det høljer ned, forkjølelsen har satt en stopper for ukens sykling, eller tidsklemmer og høye heler roper på dør til dør-transport, så  oppfører taxien seg som en privatbil.

Politikernes oppgave er å tilrettelegge -og gjøre det enkelt for folk å klare seg uten bil – uten engang å savne bilen.

Markedstilpasset taxi vil også booste bilpooler. Når folk trenger bil til hytteturen.

Om politikerne optimaliserer taxitilbudet, så får publikum en løsning som et bedre enn å eie bil. Noe i retur til folket når de -politikerne på den annen side innfører restriksjoner på bruk av privatbil. Lavpristaxier vil gi restriksjoner på bruk av bil legitimitet -og det vil avvæpne mye av motstanden i kampen mot privatbilismen.

Politikerne kan godt piske folk ut av privatbilen med ene hånden. Men da må de også gi dem billigtaxi med den andre. Det handler om å gi og ta – pisk og gulrot.

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s