En taxi kan erstatte 30 privatbiler

30 biler

Hvis Oslo kommune vil at mange flere skal leve uten bil, må de endre politikken som har skapt et dysfunksjonelt taximarked, med verdens desidert dyreste taxipriser.

Når folk først har skaffet seg bil, brukes den til å dekke hele transportbehovet, selv om 95 prosent kan dekkes av kollektivtransport, sykling og gange.

Ikke bare fordi bilen er lett tilgjengelig, men også fordi den er det billigste alternativet når de allikevel må betale de månedlige avdragene på den.

Taxienes rolle er som kollektive ”privatbiler”. Taxiene har potensiale til å kapre privatbilenes hovedrolle i byene og gjøre dem til statister. Et potensiale som vil øke i takt med reduserte og forutsigbare priser.

Alle uten bil skal vite at de alltid har lett tilgjengelig biltransport, for en rimelig penge, uten selv å eie bil. Taxiene skal komme dem til unnsetning hver gang de trenger fleksibel skyss.

Jo billigere taxi, desto mer optimaliseres dens kollektive rolle -og desto mer oppfattes privatbil som unødvendig og krevende.

Jo flere som bruker taxi, desto mer produktiv blir den – og desto mindre blir det å betale per kunde for å dekke sjåførens inntektsbehov.

Dagens taxier i Oslo er ledige i ca. 75 prosent av tiden. I teorien kunne de ha kjørt 4 ganger så mange turer til 1/4-del av prisen -og oppnådd samme omsetning.

Men la oss være realsitiske: De kunne ha halvert prisene og doblet belegget, så hadde de tatt markedet et sjumilssteg i riktig retning. Antagelig hadde trivselsfaktoren doblet seg også, både for sjåfører og passasjerer. Det kunne blitt riktig så god stemning.

Taxienes kollektive rolle vil styrkes i takt med lavere priser og høyere belegg. Folk inn og ut av taxien, hele tiden, og hver kunde betaler en mindre andel, samtidig som taxisjåføren kan leve av det.

Slik vil en enkelt taxi kunne erstatte opptil 30 privatbiler. En anselig miljøgevinst. Om taxien i tillegg har lavere utslipp enn gjennomsnittsprivatbilen, vokser miljøgevinsten ytterligere.

Om politikerne sørger for et billig taxitilbud, skreddersydd byens -og publikums behov, er de også på folkets og byutviklingens side.

Legitim politikk handler om å gi folk alternativer -noe i retur, ved for ekempel innføring av restriksjoner på bruk av bil. En helstøpt og balansert politikk er den mest effektive, langsiktige og sympatiske, -også når det kommer til å forebygge og redusere privatbilisme.

Det er fint at folk sykler og går mest mulig -og helst at de har månedskort. Tenk hvilken fin belønning de får om de kan unne seg en taxitur, med god samvittighet og lommeboka rimelig inntakt -og det hele krydret med følelsen av at de fortjener det.

Slik vil livet for de syklende og kollektivreisende gjøres enda mer effektivt, fleksibelt og enkelt, enn for de med bil. De trenger ikke engang tenke på parkering og alle andre aktivteter forbundet med å ha bil.

Når det høljer ned, forkjølelsen har satt en stopper for ukens sykling, eller tidsklemmer og høye heler roper på dør til dør-transport, så  oppfører taxien seg som en privatbil, uten at du trenger å eie en selv.

Politikernes oppgave er å tilrettelegge -og gjøre det enkelt for folk å klare seg uten bil – uten engang å savne bilen.

Et markedstilpasset taxitilbud vil også være en boost for bilpoolene, når flere blir uten egen bil. Når folk trenger bil til hytteturen.

Om politikerne tilrettelegger for et optimalisert taxitilbud i byen, gir de også publikum en løsning som et bedre enn å eie bil, med det ansvar det innebærer. Noe i retur når de -på den annen side – innfører restriksjoner på bruk av privatbil. Lavpristaxier vil gi restriksjoner på bruk av bil en ny legitimitet -og det vil avvæpne mye av motstanden i kampen mot privatbilismen.

Politikerne kan godt piske folk ut av privatbilen med ene hånden. Men da må de også gi dem billigtaxi med den andre. Det handler om å gi og ta – pisk og gulrot.

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s