På styringen av Oslos taxinæring skal MDGs nærings -og innovasjonspolitikk kjennes

MGDs partiprogram: ”MPD vil at menneskets skaperkraft og engasjement skal utgjøre drivkraften i økonomien. Småbedrifter, entreprenører og private initiativer spiller derfor en sentral rolle i vår næringspolitikk” 

I fjor fikk MDG myndighet til å styre Oslos taxinæring med sin politikk. En stor og viktig tjenesteytende næring -som også spiller en sentral rolle i Oslos byutvikling for å få folk over fra privatbiler til kollektivtransport.

Tiden er derfor inne for MDG til å omsette ord og partiprogram til handlinger – Og vise hva partiet duger til i praksis, for å realisere partiprogrammets vakre ord om entreprenøskap, menneskelig skaperkraft og private initiativer. MDG skal vise at det er hold i liv og lære-prinsippet

”Vis oss hvordan du behandler entreprenørene i næringen du styrer, så…”

Taxibyråd Lan Marie Berg (MDG) var heldig.

Når Berg tiltrådte posten som Byråd med myndighet over taxinæringen i Oslo, lå det allerede en unik muliget, nærmst en gavepakke på pulten hennes. Det var en solid søknad om å få lansere et helt nytt og innovativt taxikonsept til glede for publikum og byen.

Og ikke fra hvilke som helst entreprenører. Bak søknaden sto folk med enorm skaperkraft og brennende engasjement. Gründere som har utviklet et nytt og innovativt taxikonsept inneholdende en helt ny appoppfinnelse. Norske entreprenører med ambisjoner om å gå i klinsj med de største internasjonale aktørene som Uber, Lyft, Hailo og Didi.

Initiativtakerne har kjempet i mange år, brukt over to millioner kroner (regnskapstall) og brukt et uoverskuelig antall tusen timer av egen fridtid for å få det til. Gründere som har kjempet mot blytungt kommunalt byråkrati og sterke særinteresser i et tiår og som i samme periode har skrevet en metertykk bunke med innlegg og kronikker, bare i arbeidet med å forsøke å få tillatelse av kommunen til å lansere sitt nye konsept i Oslo.

Dette er gründere som med langvarig hardt arbeid ønsker å realisere nye oppfinnelser på egen regning og risiko.

MDGs taxibyråd må snarest ta en snakk med disse ildsjelene. Komme igang. Se nærmere på muligheter, ikke bare for å slippe til nyskapning for nyskapningens skyld, men fordi publikum trenger noe nytt -Oslo trenger det -turistnæringen trenger det. Sårt. Taxinæringen selv trenger det – og MDG trenger det.

Her omtales taxiens viktige rolle som kollektive ”privatbiler” i byene En enkelt taxi kan erstatte over 30 privatbiler

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s