Det må åpnes for sigarettreklame

Politikerne må få folk til å bytte ut digg med sigg. Asap!

Ifølge en rapport fra Folkehelseinstituttet er nå usunt kosthold verre for folkehelsa enn røyk

I et samfunnsøkonomisk perspektiv er røyking er atskillig mer lukrativt problem enn usunt og overdrevent kosthold. Røykerne betaler nemlig selv for sin eventuelle behandling og vel så det, gjennom et blytungt avgiftsregime.

Tiden er derfor inne for myndighetene til å få folk til å bytte ut tomme -og næringsfattige kalorier med sigaretter.

Staten har allerede en godt innarbeidet lisens til å tyne røykerne økonomisk, så det skulle være enkelt. Et allment akseptert argument i dag er at røykerne må betale for sine behandlingskostnader selv. Nå gjør de nettopp det.

Å få folk over fra et usunt kosthold til røyking handler ikke bare om økonomisk fornuft, men også om rettferdighet og om politiske løsninger som appellerer til folks rettsoppfatning. Rett skal være rett. Usunn-spiserne må likebehandles med røykerne.

Å flytte de nytelsesrelaterte problemene over fra digg til sigg vil øke statens inntekter, i hvert fall mer enn nok til å få dekket inn kostnadene knyttet til å behandle folks livstils -og nytelsessykdommer. Kanskje også nok til å betale for begravelsene?

Det er langt fra rettferdig at røykere som trener og spiser sunt skal betale Norges høysete avgifter for sine egne eventuelle behandlinger. Mens de som propper seg stappfulle av tomme og usunne kalorier skal få all sin nytelse subsidiert og nærmest dyttet opp i trynet. Og, til slutt, bli behandling på fellesskapets regning.

Denne uken oppsto priskrig på godteri. Under 30 kroner kiloen for rikelig fargetilsatte sukkerklumper i alle salgs fasonger og med ulike e-stoffsmaker. Folk hamstrer.

Sykdom på salg, kalte Mette Hanekamhaug det

Å bruke pris som virkemiddel på godteri er bare trist, uttrykte generalsekretær i Diabetesforbundet, Bjørnar Allgot.

Men dette er langt fra noe nytt, snarere tvert imot. Dette har vært trenden i lang tid og ingen kan stoppe det. Sukker -og fettmarkedet er fritt og åpent for alle.

På bensinstasjonene -og i kioskene har lokkevarene i lang tid vært boller og bakevarer. Fem for prisen av tre. Pølser til 10 spenn og ukens burger. Legger du til en femmer får du en halvliter Cola på kjøpet. Betjeningen foreslår billig pommes frites til burgeren. Over isdisken henger fargerike plakater og denne ukens kampanje er «Kun ti spenn for et is-merke». Sjokolade og andre sukkervarer er strategisk plassert for å trigge lystimpulsen hos de som er innom.

Det fremstår, i beste fall, som svært ubalansert fra statens side når det gjelder hvordan de to nytelsesgruppene blir behandlet. Den ene gruppen får nytelsesbehovet subsidiert og dyttet på seg, mens den andre må betale skyhøye avgifter for sin last. Glem politisk korrekthet. Det fremstår bare som irrasjonelt og uhørt i denne saken. Og kanskje er Frp nå inne på noe, når partiet sier nei til «kjedelige» snus- og sigarettpakker?

Nyte og kose oss skal vi. På den ene aller andre måten.  Ikke overraskende kanskje? Summen av laster er konstant, er det et velkjent ordtak som heter. Den oppfattes som en sannhet med svært få modifikasjoner. Og noe skal vi jo alle dø av til slutt.

Så hvorfor ikke av det som dreper oss på den måten som er samfunnsøkonomisk mest gunstig?

Roger D. Pettersen, markedsøkonom og gründer

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s