Den nye taxigenerasjonen

Hvis Oslo kommune vil at mange flere skal leve uten bil, må den endre politikken som har skapt et dysfunksjonelt taximarked med verdens desidert dyreste taxipriser i Oslo.

Når folk først har skaffet seg bil dekker den hele transportbehovet, selv om 95 prosent, lett, kunne blitt dekket av kollektivtransport, sykling og gange. Ikke bare fordi bilen er lett tilgjengelig, men også fordi den er billigste alternativ når de allikevel må betale faste månedlige avdrag på den.

Taxienes rolle er kollektive ”privatbiler” som kan kapre privatbilenes hovedrolle i byene. Alle uten bil skal vite at de har like lett tilgjengelig biltransport til en rimelig penge, som de med bil. Taxiene kommer dem til unnsetning hver gang behov oppstår. Privatbil blir unødvendig.

Dagens taxier i Oslo er ledige i ca. 75 prosent av tiden. I teorien kunne de ha kjørt 4 ganger flere turer til 1/4-del av prisen -og oppnådd samme omsetning.

Men la oss være realistiske. De kunne ha halvert prisene og doblet belegget. Så hadde de også tatt seg selv og markedet et sjumilssteg i riktig retning. Antagelig hadde trivselsfaktoren doblet seg også, både for sjåfører og passasjerer. Det kunne blitt riktig god stemning.

Taxienes kollektive rolle vil øke i takt med lavere priser og høyere belegg. Folk inn og ut av taxien, og hver kunde betaler en mindre andel, samtidig som taxisjåføren kan leve av det.

Slik vil en enkelt taxi kunne erstatte opptil 30 privatbiler. En anselig miljøgevinst. Om taxien i tillegg har lavere utslipp enn gjennomsnittsprivatbilen, vokser miljøgevinsten ytterligere.

Om politikerne sørger for at taxitilbudet skreddersys til behovet, er de på folkets og byutviklingens side. Legitim politikk handler om å gi folk alternativer og noe i retur, ved innføring av restriksjoner på bruk av egne biler.

Folk skal sykle og gå -og ha månedskort. Tenk hvilken belønning, når de kan unne seg taxi iblant med ren samvittighet og lommeboka rimelig intakt. Det hele krydret med følelsen av å fortjene det.

Slik vil livet for syklende og kollektivreisende gjøres mer effektivt, fleksibelt og enkelt, enn for de med bil. De trenger ikke tenke på parkering og annet styr forbundet med å ha bil.

Når det høljer ned, forkjølelsen har satt en stopper for ukens sykling, eller tidsklemmer og høye heler roper på bilskyss, så oppfører taxien seg som en privatbil.

Politikernes oppgave er å tilrettelegge -og gjøre det enkelt for folk å klare seg uten bil – uten engang å savne bilen. Noe i retur når de -på den annen side – innfører restriksjoner på bruk av privatbil.

Politikerne kan gjerne piske folk ut av privatbilen med ene hånden. Men da må de også gi dem billigtaxi med den andre. Det handler om å gi og ta – Det handler om pisk og gulrot.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s