Taxiforbundet fabulerer om taxipriser og frislipp

Den 21.08. hevder lederen av Taxiforbundet at takstene ikke kan sammenlignes med hva kundene betaler. Jeg forsto det ikke, ut over at han skyldte på bedring i øvrig kollektivtransport for at etterspørselen etter taxi har gått ned 50 prosent, samt at han ønsket mer regulering med færre taxier.

Det er hva folk faktisk betaler som betyr noe -og som viser den reelle prisutvikling. Om en betalte kr. 20,- for en kilo epler i fjor -og kr 40,- i år, har prisene doblet seg. De stadig mer intrikate takstsystemene til sentralene er uinteressante. Ingen forstår dem -og ikke engang lederen av forbundet evner å forklare dem, ut over å hevde at SSBs tall er gale.

Selv ser jeg frislipp som eneste løsning for å få drosjemarkedet til å fungere. Med dagens system kan vi konstatere at ingenting fungerer. La meg oppsummere:

  • Totalt investor -og investeringstørke
  • Utstrakt utleievirksomhet av løyver. Hundrevis av drosjeløyvehaverne leier ut løyvet sitt. Dette koster drosjekundene minst 20 mill. per år.
  • 104 % prisvekst på 7 år (SSB)
  • Mens f.eks. Uber tilbyr rabatt på første 3 turer for å oppmuntre til gjenkjøp, blir førstegangs taxibrukere ansett som et kjapt mellommåltid (mett neste time). De unge tar typisk taxi første gang lørdag natt og betaler ågerpris. De tar aldri taxi igjen eller laster ned Uber-appen.
  • Drosjenæringen har aldri brukt penger på organisert rekruttering, opplæring, oppfølging og HR. Kjennskapsprøven er fra 1950-tallet og irrelevant for utøvelse av drosjeyrket i dag. Noe som også forklarer hvorfor så mange lurer på om sjåførene har tatt kjennskapsprøven.
  • Endeløst forbud mot nyetableringer, og derigjennom innovasjon, oppfinnelser og utvikling. Umulig for oppfinnere, gründere og revolusjonerende løsninger å slippe til i drosjemarkedet.
  • Bjørnetjeneste. Byrådets regulering har kun gjort drosjenæringen utviklingshemmet.
  • Ensidig fokus på proteksjonisme, forbud og privilegier. På den annen side, aldri et forslag fra næringen selv om hva de kan gjøre for å snu den 17 år lange negative utviklingen.
  • Om monopol er pest for forbrukerne, er Byrådets regulering kolera. I Oslo konkurrerer 6 sentraler om å lokke til seg drosjeeierne. Å speede opp taksametrene er lokkemidlet
  • Kommunekonstruert konkurransevridning. En sentral har blitt gitt av kommunen en uangripelig dominans i markedet.
  • Tilgjengeligheten etter taxiene øker i takt med at stadig færre har råd til å bruke dem
  • Fortsatt benyttes ikke teknologi som ble funnet opp i 2008 -av bl.a. Uber og Lyft.
  • Etterspørsel kveles. Drosjeeierne har fortært etterspørselen i drabantbyene ned til rota.
  • Drosjeeierne fortærer egne ansatte. Tidligere fikk ansatte sjåfører 45 % av det de omsatte for i provisjonslønn. I dag har drosjeeierne redusert provisjonen til 41 %.

Jeg utlover for øvrig 1000 kroner i dusør til den som kan vise til ett eneste positivt utviklingstrekk ved Oslos drosjemarked, som følge av reguleringen.

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s