Miljøpartiets svenneprøve

Mens partiprogrammet var Miljøpartiets søknad til folket om å få utøve makt i kommunevalget, er maktutøvelsen i seg selv, Miljøpartiets svenneprøve.

Miljøpartiets politiske styring av Oslo skal veies og måles frem mot stortingsvalget. Den politiske utøvelsen, så langt, utgjør grunnlaget for Miljøpartiets neste søknad til folket, -denne gang om tillatelse til å få være på styringen av hele landet.

Det store spørsmålet er: Har Miljøpartiet vist seg som et kompetent og styringsdyktig parti som Norge vil være tjent med?

Sykling er topp, men styringen av en hel nasjon vil handle om mye mer.

I Oslo har det vært vanskelig å ane et helstøpt politisk parti med evner til å styre en hel nasjon. De fleste saker om Miljøpartiets politikk i media har dreid seg om sykling og å straffe bilister. Ved å poste mest innlegg om de samme temaene i sine sosiale medier, har ikke Miljøpartiets egne Byråder bidratt til å utvide horisonten og nyansere dette bildet.

På bakgrunn av at de fleste mediasaker om Miljøpartiets politikk har vært relatert til miljøsaker og sykling, særlig lokalt i Oslo, samt at partiet har vist seg villig til å gå langt i sin forbudspolitikk for å nå miljømål, er de fleste i Norge nå innviet i -og blitt godt kjent med partiets miljøpolitikk.

Defor er det de andre aspekter ved Miljøpartiets politikk -de som har havnet på skyggesiden, jeg nå ønsker å kaste lys på.

Når det gjelder Miljøpartiets politikere i Oslo, har det vist seg at Byutviklingsbyråd Hannah Marcusen har redusert seg selv til en såkalt spøkelsesbyråd – til tross for at Oslo på langt nær er en spøkelsesby. Ikke nødvendigvis fordi hun ikke jobber hardt og gjør en god jobb, men fordi hun har vært svært lite synlig i media.

Selv om Hannah er fagbyråd med ansvar for boligbygging, utfordringer knyttet til byutvikling og befolkningsvekst, er det oftest Byrådsleder, Raymond Johansen (Ap) som har frontet disse temaene i media.

Mens Hannah virker å ha gjemt seg bak i kulissene, har hennes parti -og byrådskollega, Lan M. Berg fremstått desto hyppigere og mer kontroveriselt i media. Lan fremstår ofte i media på en måte som gir assosiasjoner til en avdelingssjef med ansvar for byens sykkel- og trafikkavdeling. Og når det gjelder sykling, virker Lan 100 prosent ”hands on”. Sykling virker å ha blitt Byråd Lans store politiske ambisjon.

Foreløpig har ingen av Miljøpartiets Byråder glimtet til med noe som kan gi snev av assosiasjoner til potensielle ”store fremtdige politikere”.  Til det fremstår nok Miljøpartiets Byråder som for smålige, bastante og endimensjonale. De mangler glimt av den raushet, de store visjoner og de diplomatiske kvaliteter som ofte kjennetegner broilere av stort fremtidig politikerformat. Slike som får med seg folk og skaper entusiasme i det brede lag. Kanskje kan det være fordi politikken til Miljøpartiet hittil har handlet mest om å innføre restriksjoner forbud? Mye pisk og ingen synlige gulrøtter?

Nå skal, naturligvis, til Byrådenes forsvar, legges til at de representerer et lite særinteresseparti som følgelig må kjempe for særinteressene til en marginal del av befolkningen, samt at Miljøpartiets Byråder er ferske debutanter, uten faglig kompetense på den jobben de faktisk skal gjøre. Da må det nødvendigvis bli en del famlig og læring underveis og at veien blir til mens de går. Sånn er det ford de fleste unge politikere som plutselig får ansvar og makt.

Også har det seg slik at Oslo i stor grad styres som et konsern med budsjetter som skal munne ut i å produsere tjenester. Det er, som forventet, ikke enkelt for en ung politiker, uten ledererfaring, å gå rett inn i jobben som ”konsernsjef for norges største transportbedrift”, Oslo kommune.

 

Miljøpartiets nærings -og innovasjonspolitikk.

Taxinærngen i Oslo som showroom for Miljøpartiets næringspolitikk, med forhold til entreprenørskap og innovasjon. kan partiet styre tunge statlige foretak?

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s