Taxi farm

(En allogerisk fremstilling av den negative taxiutviklingen i Oslo).

Forestill deg taxinæringen i Oslo som gårdsnæring. I stedenfor transport, produseres og selges grønnsaker.

Frem til 1999 hadde et fast antall personer løyver til å drive gårdsdrift, produsere og selge grønnsaker.

Myndigheten bestemte utsalgsprisen for grønnsakene og alle produktene ble solgt fra ett og samme utsalg til ens priser. Myndigheten fastsatte også noen minstekrav til hva som måtte produseres og leveres.

Etter 1999 fikk de faste personene med løyver til gårdsdrift lov å gjøre som de ville.

Noen av dem fikk også lov å åpne egne utsalg og fastsette priser på grønnsakene som løyvehaverne produserte og leverte, på fritt grunnlag.

Butikkene fungerte som kommisjonærer der hver løyvehaver betalte en fast månedlig avgift til butikkeieren for å selge varene sine i butikken.

For butikkeierne var målet å få flest mulig løyvehaverne til å selge produktene fra sin butikk.

For å lokke løyvehaverne til å selge fra sin butikk, satte butikkene så høy pris som mulig på grønnskene. Inntektene for salget gikk uvakortet til den enkelte løyevhaver som leverte grønnsaker.

Det ble slik at løyvehavere som leverte grønnsaker ønsket høyest mulig pris for varene sine, noe butikkeierne etterkom ved å øke prisene betraktelig.

På 7 år ble prisene mer enn doblet. Som følge av den sterke prisøkningen, kjøpte folk stadig mindre grønnsaker. Folk gikk istadig økende grad over til å kjøpe frukt, med priser som kun hadde økt 16 prosent i samme periode.

Tidligere fikk de ansatte som jobbet i butikken 45 % av omsetningen som lønn, men for at løyvehaverne skulle sitte igjen med større andel av omsetningen reduserte de lønnen til de ansatt ned til 41,5 %. Dette resulterte i midre motiverte medarbeidere, noe kundene også merket og som bidro ytterliger til nedgang i kjøp av grønnsaker (i tilegg til de radikale prisøkningene)

Under tiden ble kvaliteten på grønnskene også redusert som følge av at løyvehaverne for gårdsdrift hadde enerett og ikke trengte å bruke ressurser på kvalitetsheving, utvikling, effektiv drift osv. De produserte det de måtte og forlangte høyest mulig pris.

 

 

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s