2 år med Uber i Norge. Hva har vi lært?

Den 19. november kan Uber feire 2-års jubileum i Norge.

Det er gode grunner for Uber til å feire. Ikke bare egen fremvekst og suksess i Oslo, men også for å ha gjort alle dystre spådommer til skamme.

Dessuten er det grunn til å feire at Uber har blitt en suksess for publikum og norsk samfunnsøkonomi.

Det oppsto ramaskrik da Uber entret markedet i 2014

Drosjenæringen ropte ulv. Den varslet kaos og skattesnusk. Drosjenæringen startet en intens kamp for å få forbud mot Uber. Drosjeeierne anså Uber som en trussel mot eget inntektsgrunlag og krevde at myndighetene grep inn for å beskytte dem.

Mens rettsystemet har malt i langsom takt for å vurdere lovligheten av Uber, har vi fortsatt til gode å se noen Uber-saker som handler om skatteunndragelser, drosjekaos eller misfornøyde kunder.

Heller har Uber vist oss hvordan samfunnet kan spare milliarder av kroner

Oslo kommune alene bruker flere ti-talls millioner kroner, hvert år, på å forvalte sitt eget blytunge drosjebyråkrati. Resultatet av det overbyråkratiserte og kostnadskrevende kommunale reguleringsregimet, er at Oslos drosjetilbud har blitt milliardoverpriset, kvalitetsforringet og sterkt preget av kundeflukt.

Uber har, på egen regning og risiko, bygget opp en tjeneste som dekker folks behov like godt som drosjene, til halve prisen for kundene -og uten at Oslo kommune behøver å bruke femti øre av skattepengene våre på regulering av selskapets virksomhet.

Uber håndterer markedet og kundene sine helt utmerket selv, uten kostnadskrevende kommunal overstyring og regulering.

Legger en til at Ubersjåførene betaler full importavgift for bilene, mot drosjene som er subisidert med 35 % avslag på importavgiften, samt at Uber ikke har tilgang til det attraktive spotmarkedet som drosjene har, kan vi fastslå at Uber har blitt en fullkommen samfunnsøkonomisk suksess i Norge.

Uber har, i løpet av to år, vist oss at et selskap er fullt i stand til å dekke folks behov for dør til dør-transport, enkelt og helt utmerket, uten verken reguleringer eller subsidier – helt motsatt av hva mange politikere har trodd.

La meg ta Ola Elvestuen (V) som et klassik eksempel på en politiker, hvis politiske overbevisning var at jo mer byråkrati og regulering, desto bedre drosjetilbud.

Uber har nå ettertrykkelig bevist at Elvestuen og hans likesinnede, tok fundamentalt feil.

Fra 2011 til 2013 styrte Elvestuen drosjemarkedet i Oslo, som samferdselsbyråd. Han fulgte sin politiske overbevisning og innførte et blytungt detaljbyråkrati for å regulere Oslos drosjemarked. Dette til tross for at drosjemarkedet i Oslo allerede var underlagt et svært omfattende byråkrati ved Yrkestransportlovverket.

Når Elvestuen-byråkratiet trådte i kraft, eskalerte drosjeprisene, samtidig som barrierene mot innovasjon, utvikling og dynamikk rykket atskillig høyere.

Året etter at Elvestuen innførte sitt byråkrati i Oslo, at etablerte Uber seg

Uber lanserte dør til dør-transport til under halve prisen av det Elvestuens overbyråkratiserte drosjenæring forlangte.

Mens Elvestuens byråkrati førte til at drosjeforvaltningen i kommunebudsjettet økte ytterligere, var Ubers inntreden i markedet helt uten kostnader for både kommune og samfunnet.

Hva har to-åringen Uber lært oss?

Først og fremst har Ubers virksomhet i Oslo revet beina under alle (vrang)forestillinger om at drosjemarkeder må reguleres og byråkratiseres mye mer enn andre markeder. Uber har lært oss at det ikke finnes noe rasjonelt grunnlag for å beskytte drosjeeiere mot konkurranse, innovasjon og utvikling.

Til slutt har Uber lært oss at det er nok med noen basis kvalitets -eller autorisasjonskrav, så kan drosjemarkedet overlates til seg selv og navigeres etter ordinære tilbuds -og etterspørselsmekanismer.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s