Noen ganger er det akkurat som politikere vet hva de snakker om, når temaet er innovasjon

Da er det rimelig å anta at de forveksler «innovasjon» med «byråkrati». 

Mange politikere vet ikke særlig mer om innovasjon enn at det er et slags verktøy som næringslivet trenger for å utvikle seg.

Men uten kompetanse på næringsliv er det lett for en politiker å forveksle innovasjon med byråkrati, som er verktøyet for å utøve politikk.

Dette forklarer hvorfor politikere innfører mer byråkrati når de får makt, etter å ha snakket varmt om viktigheten av innovasjon i valgkampen.

To eksempler som gjør antagelsen berettiget, er Ola Elvestuen og Guri Melby fra (på papiret) innovasjonsvennlige Venstre.

I 2011 fikk Elvestuen ansvar for å styre det kommersielle taximarkedet i Oslo. En viktig oppgave som samferdselsbyråd og fagbyråd for taxi, er å utvikle taxitilbudet til byens -og publikums beste.

En kan si hva en vil om taxinæringen, men som den mest politikerstyrte kommersielle næringen vi har i Norge, er den særdeles interessant.

Taxinæringen er fritt vilt for politikere og dermed det mest egnede parameter for å måle graden av politikeres faktiske innsats for innovasjon. Styringen av taximarkedet gir i så måte et presist bilde av hvordan politikeres næringspolitikk utøves i praksis – i et nøtteskall.

Elvestuen innledet som Samferdselsbyråd med å avslå alle søknader om lansering av nye konsepter i Oslos taximarked. Han begrunnet avslagene med innføring av mer byråkrati. Elvestuen gikk ut ifra at mer byråkrati på bekostning av nye og innovative konsepter ville føre til et sunnere drosjemarked og et bedre drosjetilbud. Etter to år overtok Melby. Hun var også uten kompetanse på næringsliv og førte Elvestuens forbud mot nyetableringer videre, inntil hun måtte gå av etter valget i 2015.

De kan ikke klanderes, for de handlet i god tro. Verken Elvestuen eller Melby hadde noen erfaringer som grunnlag for å forstå næringsliv -og markeders behov. De var ikke engang kvalifisert til å ha ansvar for å drive en enkelt budbil, for å sette næringslivskompetansen deres i perspektiv.

For publikum og taximarkedet ble Venstres styring en katastrofe. Prisene føk til himmels og kundene rømte. Taxiprisene steg fire ganger mer enn prisveksten på øvrige varer og tjenester i samfunnet samtidig som kvaliteten ble forringet. Fortsatt, i dag, lider taximarkedet i Oslo av det blytunge byråkratiet Venstre innførte og av Venstres fire-årige innovasjonsforbud..

Dersom en lar «innovasjon» og «byråkrati» bytte plass i partienes programmer, vil en oppdage hvordan mange politikere ser på forholdet mellom innovasjon og byråkrati.

I avsnittet under, som er hentet fra Venstres egen hjemmeside, har jeg eksperimentert med å la innovasjon og byråkrati bytte plass. Da faller det ut slik:

«I en tid hvor både teknologi og samfunn endrer seg raskt, er det viktigere enn noen gang å innføre mer byråkrati og politisk styring for å finne de gode løsningene. Venstre vil fjerne den innovasjonen som kommer i veien for mer byråkrati som kan skape flere verdier og nye arbeidsplasser.»

Overstående er som å lese oppskriften på Elvestuen og Melbys styring av Oslos taximarked. Selv skjønte de antagelig aldri at de hadde byttet ut sukker med salt i oppskriften. Taxikundene har derimot kjent smaken.

Lite tyder på at ødeleggelsene som Venstre påførte Oslos taximarked vil bli leget, nå som Lan M. Berg fra Miljøpartiet har tatt over som samferdselsbyråd i Oslo. Snarere tvert i mot.

Heller ikke Berg har noen kompetanse på næringsliv, markeder eller innovasjon. I likhet med Elvestuen og Melby hadde også Berg fått avslag, om hun hadde søkt jobb med ansvar for å drive en budbil i Sams Budservice AS. Derfor ligger det an til å gå fra vondt til verre med Oslos taximarked.

Fra første dag som Samferdselsbyråd og fagbyråd for taxi i Oslo, nektet Berg plent å snakke med taxinæringens gründere. Deretter avslo hun søknaden om tillatelse til å lansere et nytt taxikonsept fra de siste gjenværende norske taxigründerne – de eneste som overlevende Venstres gründerslakt.

Berg begrunnet avslaget med at nye og innovative taxikonsepter kunne ha negativ effekt på inntektene til den faste gamle kvoten med drosjeeiere som Oslo har hatt siden 1999.

Neida, taxinæringen er ikke Norges viktigste -og kanskje gjør det ikke noe om folk betaler en milliard kroner eller to i årlige overpriser for å bruke taxi i Oslo. Vi er jo verdens rikeste land og politikere uten kompetanse trenger en lekegrind hvor de kan famle og feile, for å komme videre i egen karriere.

Styringen av taxinæringen viser politikernes «sanne ansikt» når det kommer til hvordan de behandler og håndterer gründerskap når de først har fått makt – etter at valgkampgardinene er trukket for.

Jeg pleier å si: Vis meg hvordan du styrer og regulerer taxinæringen, så skal jeg fortelle deg hvordan din politikk for næring- og innovasjon er.

Roger D. Pettersen, politikerslaktet gründer

taxipriser
Oversikt over taxipriser i verden, iflg en ny undersøkelse

Bildet viser at taxiprisene, med Venstres styring, gikk fra å være dobbelt så høye som i London til å bli tre ganger så høye som i London

Roger D. Pettersen

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s