Du må’kke komme her og komme her og kødde med drosjemonopolet, Heidi!

Stortingspolitiker, Heidi Nordby Lunde (H), talte for sivil ulydighet ved oppfordring til fortsatt Uber-bruk.

Nå er hun anmeldt til politiet

Utspillet hadde lite med omsorg for Uber å gjøre. Det var basert på bekymring for hva som kan skje om Uber innstiller. En berettiget bekymring for at drosjenæringen vil falle tilbake til gamle synder, og skru opp prisene i takt med at kundene rømmer. Heidi så ikke noe godt for noen i en markedstilstand som lignet på å pisse i buksa for å holde varmen.

Uber er ikke problemet, men et kraftig symptom på det

Drosjenæringen var i ferd med å kjøre seg selv i grøfta lenge før Uber kom i 2014. SSB levner ingen tvil: I Oslo har eksempelvis drosjeprisene økt med 104 prosent i perioden 2007 til 2014.  En prisvekst som var fem ganger høyere enn prisveksten ellers i samfunnet. Samtidig forsvant halvparten av kundene.

Ekstrem prisvekst og dramatisk kundeflukt hang allerede sammen i en destruktiv markedslogikk, styrt av det gamle drosjemonopolet, da Uber rullet inn.

Reguleringen har i lang tid før Ubers inntreden fungert som et insentiv til drosjeeierne om å fokusere ensidig på å opprettholde daglig kontinuitet i egen inntekt -og fritatt dem fra å yte noe tilbake til markedet og kundene.

Særlig i byområdene skapte reguleringen en tilstand der et fast antall drosjeeiere bare fortærte og økte prisene sine i takt med at markedet ble tappet for betalingsvilje. I Oslo har eksempelvis en fast kvote på 1780 drosjeeiere hatt markedet for seg selv helt siden 1999. Alle som har søkt om løyver siden den gang har fått avslag, for å beskytte drosjeeierne mot konkurranse, innovasjon og utvikling.

Uavhengig av Uber, ligner norsk drosjenæringen et synkende skip der kundene svømmer vekk. Drosjesjåførene, ansatt av drosjeeierne, kjemper innbitt på dekk i en stadig tykkere tåke av sosial dumping for å forsøke å holde skuta flytende -og liv i drosjeeierne. Drosjeeierne er kapteinene som har sikret seg selv en foreløpig trygg plass øverst på brua. De vil også synke med skuta, men har selv sørget for å bli de siste som går ned.

Drosjereguleringen har forkvaklet markedet

Mens drosjemarkedet ble til stadig større ulempe for alt og alle, sov næringen hele tiden tungt på reguleringsputen. Det var først når Uber annonserte ankomst at den våknet til liv.

Men til tross for Ubers varslede ankomst, og til tross for den langvarig negativ etterspørselsutvikling i eget marked, så rikket fortsatt ikke drosjene seg en millimeter nærmere publikum. Næringen nøyde seg med å rope ”Hjelp!” til myndighetene.

Uber må utvises fordi de ikke har tillatelse (løyver) som oss”, ropte næringen.

Strategien gikk ut på å overbevise politikerne om at taximarkeder ikke regulerer seg selv -og må reguleres av dem. Underforstått at den faste kvoten med drosjeeiere må få beholde monopolet som de har hatt i generasjoner. Heidi har tydeligvis ikke trodd på dem.

Næringen har rett i at det kan ta mange år for et frigitt taximarked å modnes. Dette skyldes at mange fortsetter å tro at taxi er en offentlig, homogen og ens priset tjeneste, i lang tid etter frislippet. Det kan ta godt over 10 år før majoriteten av brukerne begynner å velge, bortvelge og bruke markedskreftene sine, noe som er en forutsetning for konkurranse.

Oslo og flere norske byer har i dag et taximarked som er modent og mottagelig for ordinær konkurranse, noe 150 000 mennesker som har lastet ned Uber-appen er et endelig bevis for. Her vil taximarkedet regulere seg selv, helt likt som alle andre markeder, om det får lov.

Heidi har påkalt seg monopolmonstrets vrede. Dagens monopolister har mange talsmenn over hele landet. Fremtidens taxinæring har derimot ingen. Bare en fremsynt politiker.

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s