Politikerne har ruinert den eneste næringen de selv styrer

Hvordan skal vi kunne tro på politikere som snakker om næringspolitikk, når de selv har mislykkes totalt med å regulere noe så elementært som taxivirksomhet?

Som følge av den politiske styringen, preges Oslos taximarked i dag av ekstrem prisvekst, kvalitetsnedbryting og dramatisk kundeflukt. SSB viser at taxiprisene i Oslo økte med 104 prosent bare i perioden 2007 til 2014 og at antallet passasjerkilometer med taxi har blitt halvert frem til i dag. For å sette prisveksten i perspektiv, økte konsumprisindeksen med 15,6 prosent i samme periode.

I reisebrosjyrer advares nå turister mot å ta taxi i Oslo. Det har gått så langt at de unge foretrekker svart transport via sosiale medier eller Uber-transport i gråsonen, fremfor politikernes regulerte taxier.

Som taxisjåfør i Oslo kjører jeg knapt unge passasjerer lenger og min dødtid har passert 80 prosent. Vi kaller de unge for den tapte taxigenerasjonen.

I tillegg til den katastrofale markedsutviklingen, har politikerne avlet Norges første lutfattige arbeiderklasse. Taxisjåførene i Oslo tjener i dag under 80 kroner timen og må jobbe i opptil 80 timer i uka for å ha til smør på brødet.

Politikerne snakker ofte med forferdelse i målet om sosial dumping, men har altså selv avlet frem sosial dumping av groveste sort med sin egen politikk.

 

La meg forsøke å forklare hvorfor det har gått så fryktelig galt ved hjelp av en analog à la ”Animal farm”

Sett at politikerne overlot en gård (Oslos taximarked) til 10 personer og fattet følgende vedtak :

  • 4 av de 10 skal styre gården (Innehavere av drosjeløyver)
  • De 4 skal kunne leve av gården (Byrådet har fattet vedtak om at grunnlaget for å regulere er at innehavere av drosjeløyver skal ha inntekter til å leve av)
  • Kun 2 av de 4 får tilgang til hele gården. De øvrige 2 får kun tilgang til halve gården (Halvparten av Oslos drosjeeiere, som ikke er tilsluttet Oslo Taxi har kun tilgang til spotmarkedet, mens den andre halvdelen, som får være tilsluttet Oslo Taxi, har tilgang til hele markedet, både bestillingsmarkedet og spotmarkedet)
  • 6 av de 10 skal jobbe for de 4 styrerne -på styrernes betingelser (De 6 er sjåfører som jobber for drosjeeierne og skal bidra med å oppfylle politikernes vedtak om at drosjeeierne skal ha inntekter til å leve av. Politikernes omsorg for innehavere av løyver omfatter ikke løyvehavernes ansatte)

Styrene høste fritt og så mye de klarer fra gården, i tråd med politikernes vedtak om at de skal kunne leve av gården og gjerne ha maks utbytte av den.

Ingen av styrerne har ansvar for å pleie gården og gjødlse eller ploge jorden som skal gi avlingene (jorden er taxikundene). Politikerne har vedtatt at de skal leve av gården/jorden. Ikke at de skal gi noe tilbake til den -eller yte noe (investere).

Gården gir stadig dårligere avlinger fordi jorden utarmes (kundene forsvinner). For å opprettholde levbart utkomme til seg selv, må de 4 styrene gi stadig mindre andel av avlingene til de 6 som jobber for dem (Ansatte sjåfører har kun provisjon av det de omsetter for). Disse 6 får mindre mat for hver dag som går, etterhvert som avlingene krymper. De 4 styrene har kun fokus på å høste til seg seg selv og utarme jorden stadig mer, i tråd med politikernes ønsker om at de skal ha inntekter til å leve av.

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s