Før var drosjesjåføren psykolog

I dag forstår han ikke norsk

Om du sliter med å få jobb i butikk eller på bensisnstasjon fordi du mangler serviceinnstilling og ikke er egnet til å betjene mennesker? Eller kanskje fordi du snakker dårlig norsk?

Da vil drosejyrket være midt i blinken.

I drosjeyrket forekommer ikke krav til å yte service. Det positive og helt unike med drosjeyrket er at kundene må tilpasse seg dine behov. En kunde kjører du bare en gang og ser vedkommende aldri igjen. Som drosjekusk handler det derfor om å få mest mulig penger ut av hver kunde, når du først får dem inn i bilen.

Du får kjøre premium bil som du kan cruise rundt med alene mesteparten av tiden, eller stå på tomgang, for det gjør du 80% av tiden. Når du først får en kunde, er det denne som skal betale for å dekke inn timelønna di

Drosjemarkedet i Oslo består av 1780 selvstendig næringsdrivende drosjeeiere med hver sin drosje og endimensjonalt fokus på å få inn mest mulig penger til seg selv. I likhet med sine ansatte bryr heller ikke drosjeeierne noe om behovene til kundene. Det er ikke deres ansvarsområde. Dessuten har Byrådet i Oslo fattet vedtak om at de skal ha inntekter til å leve av til de er 70 år, uvahengig av hva de presterer.

Drosjeyrket handler om å få inn mest mulig penger, noe som også støttes av Byrådet i Oslo kommune. Byrådet beskytter de 1780 drosejeierne mot nyetableringer, konkurranse, innovasjon og annet som kan virke negativt inn på profittjaget deres. Drosjeeierne får lov til jage profitt og forlange så høye priser som de bare kan, samtidig som Byrådet passer på at de ikke blir utsatt for noe som kan føre til at de får for lite inntekter.

Drosjeeierene er drosjenæringens arbeidsgivere som  kjører drosjen sin i kontortiden på hverdager. Derfor trenger de ansatte som kan kjøre drosjen på kvelder, netter og i helgene. De er opptatt av at drosjen går kontinuerlig, slik at det kommer mest mulig penger inn på kontoen. Drosjeeierne spør aldri om kvalifikasjoner eller språkkunnskaper når du søker sjåførjobb. De er kun opptatt av hvor mye du kan jobbe. Dårlige veikunnskaper anses imidlertid som en fordel fordi det genererer mer penger per kunde. Drosjeeierne anser det også som en fordel om du ikke har familie, venner eller noe sosialt liv, fordi de vil at du skal jobbe mest mulig på kvelder, netter og i helgene.

At halvparten av drosjekundene i Oslo har forsvunnet siden 2007 skal du ikke bry deg om, fordi den gjenværende halvdelen av kunden må betale dobbel pris for å dekke opp din og drosjeeierens inntektsbehov. Det fine med drosjeriene er at de bare kan skru opp prisene i takt med at kundene forsvinner, slik at kundeflukten ikke går ut over omsetningen til drosjene deres. Dette er også i tråd med ønsket til politikerne i Oslo kommune, fordi de vil at drosjeeiere skal ha inntekter til å leve av..

En ulempe med drosjeyrket er imidlertid at du må belage deg på å få betalt kun 90 kroner timen. Lønnen din utgjør en kostnad for drosjeeieren som skal være så lav som mulig. Fordelen er at du kan jobbe dobbelt så mange timers for å kompensere for den lave timelønnen. Politikernes omsorg for de 1780 personene som er i besittelse av drosjeløyve omfatter ikke deres ansatte eller de 1000 som må stå på venteliste i 15 år for å få eget løyve.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s