Tiden er inne for å avbestille taxi

Sykehusene må skåne pasientene fra upålitelige og forbitrede taxier

Taxiene i Oslo er grovt overpriset, utilpasset behovene i markedet -og har nå også vist seg som uegnede til å overholde avtaler om pasienttransport

At taxier dropper å kjøre pasienter eller lar dem vente i uvisshet, skyldes at Byrådet i Oslo har vedtatt at Oslos taxieiere skal leve av taxiene sine.

-og for å leve av taxiene sine, slik Byrådet har vedtatt, må de ha betalt for 75 prosent med venting og tomkjøring, i tillegg til selve taxireisen.

Pasientreisene er altså ikke lavt priset, men ikke høyt nok til å dekke taxienes abnorme dødtid.

Taxiene i Oslo sliter med over 45 minutter dødtid per time

En taxitur på mindre enn 15 minutter koster i realiteten over en time, fordi taxien tar betalt for minst 45 minutter med dødtid i tillegg.

En taxi har kunder i 2,5 av 10 timer på jobb. 7,5 timer er venting og tomkjøring. Prisen for 2,5 timer er følgelig lagt opp til å dekke 10 timers inntektsbehov.

En ond spiral har spunnet ut av proporsjoner

Spiralen dro i gang i 1999, da Oslos 1780 taxieiere fikk lov til å forlange priser på fritt grunnlag. Da gjorde taxiprisene et byks. Publikum svarte med å bruke mindre taxi, hvorpå taxiene hevet prisene ytterligere for å kompensere for nedgangen i etterspørsel.

I takt med at stadig færre var villige til å betale økende priser for å dekke inn taxienes økende dødtid, så økte altså taxiene prisene for å dekke inn den økende dødtiden.

Beregninger viser at taxiprisene i Oslo økte med 104 prosent bare i perioden 2007 til 2014. Samtidig ble antallet passasjerkilometer med taxi halvert og dødtiden doblet.

Ovenstående forklarer hvorfor rabatterte pasienter må vente på taxi (om den kommer), samtidig som vi ser horder av ledige taxier vente på tomgang utenfor hoteller og restauranter -eller som fyller opp alle ankomststedene i Oslo. Reisende vet ikke hvor dyre taxiene er, eller så betaler jobben slik at de ikke bryr seg. Mens taxiene venter på å flå reisende, lar de rabatterte pasienter «blø».

I takt med at stadig færre av Oslos innbyggere tar taxi, som følge av prisveksten, blir taxiene mer avhengige av å «plyndre» turister og reisende. Antall reisende har vokst kraftig og har for lengst tatt over som taxienes viktigste næringskilde.

Ikke bare pasienter som lider

Fra tid til annen leser vi også om taxier som nekter å kjøre korte turer, særlig fra flyplassene. Dette skyldes at de har ventet lenge og er avhengige av en tur på minst 1000 kroner for å få betalt for ventingen. Da passer det dårlig med en lokaltur til kun 300 kroner.

Mange har også opplevd furtne sjåfører fordi turen er kort og ikke dekker inn dødtiden. En sjåfør som har ventet i 45 minutter, trenger en tur til minst 500 kroner for å få inntektsbehovet sitt dekket.

Byrådet i Oslo kommune er syndebukk

Den forkvaklede utviklingen skyldes, som nevnt innledningsvis,  at Byrådet i Oslo har fattet et vedtak om at 1780 taxieiere i Oslo SKAL ha inntekter til å leve av.

Vedtaket har ført til at nye løyver aldri kan innvilges til noen som søker, fordi nye aktører med smartere og billigere løsninger kan fortrenge næringsgrunnlag fra noen av de 1780 taxieierne.

Dette forklarer hvorfor alle som har søkt om taxiløyver for å slippe til med nye, billigere og mer markedstilpassede konsepter etter 1999, har fått avslag.

Så lenge de 1780 taxieierne har sørget for å levere redusert kvalitet til økende priser, slik at etterspørselen faller, så sørger Byrådet for at ingen nye får slippe til i markedet. Ifølge Byrådet er da 1780 nok taxier og da er det ikke behov for flere.

Til slutt fungerer vedtaket som en oppmuntring til å øke prisene i takt med at kundene forsvinner, for å opprettholde daglig kontinuitet i egne inntekter.

Forestill deg at et fast antall spillere hadde hatt sikker plass på et fotballag hvert år. Ingen nye fikk slippe til og ingen gamle kunne bli fortrengt. Forestill deg hva som hadde skjedd med motivasjonen, nivået, prestasjonene og publikums entusiasme.

Og billettprisene? Joda, de hadde økt i takt med at publikum forsvant, begrunnet med at de faste spillerne på laget skal leve av fotballen.

Roger Dørum Pettersen, Daglig leder i Økotaxi AS

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s