Taximarkedet blir regulert etter gammel sovjetisk modell -og logikk

I Oslo har nyetableringer, innovasjon og konkurranse vært forbudt siden 1999

Det ligger naturligvis gode intensjoner bak. Politikerne vil at 1780 taxieiere (et antall Oslo har hatt siden 1999), skal kunne leve av taxiene sine. Derfor vernes de mot konkurranse, innovasjon og annet som kan true næringsgrunnlaget deres. Folk må ta til takke med tjenestene som disse 1780 taxieierne tilbyr for å dekke deres inntektsbehov, i tråd med politikernes ønsker.

Glem konkurranse mellom ulike taxiselskaper. Det er et narrespill.

De 1780 taxieierne har delt seg opp i flere mindre sentraler og later som de konkurrerer, for å få lov av Konkurransetilsynet til å forlange priser på fritt grunnlag. Bakvendtkonkurransen handler om flere tøyse-sentraler som ”konkurrerer” om å overgå hverandre i å øke taksameterprisene, slik at taxieierne kan vri mest mulig penger ut av passasjerenes lommebøker.

Alle som har forsøkt å få adgang til markedet med noe nytt og innovativt, har fått bryske kommunale taxibyråkrater på nakken. Når det dukker opp versting-gründere, som enten protesterer -eller nekter å gi opp innovasjonen de brenner for, så settes kommuneadvokaten inn.

Kommunen tapte imidlertid nylig det første slaget i kampen mot lansering av den nye taxi-appen, Prai. Kommunen ga ikke opp av den grunn. Kommuneadvokaten fikk gjennomslag for sitt krav om å få møte Prai i retten senere, til et nytt forsøk for å få stoppet det nye taxiapp-konseptet.

De fleste gründere må imidlertid gi tapt for kommunen. Den 21. juni 2017 avslo Oslo Bystyre søknad om drosjeløyver fra selskapet DartRide AS, som ønsket å lansere et nytt og annerledes app-basert lavpriskonsept for taxi i Oslo, kalt «Dart». Avslaget omtales her.

I 2017 nådde dessuten en annen versting-gründer, som nektet å gi opp, frem med klage på kommunens drosjeregulering inn til EFTAs overvåkingsorgan, ESA. Klagen var basert på at kommunen har avslått søknad om drosjeløyver og holdt taximarkedet i Oslo stengt for nyetableringer siden 1999. Men heller ikke ESA klarer å stoppe Oslo kommunes kamp mot nyskapning. Nå bærer det mot ytterligere en sak der en gründerbedrift har tatt kampen opp mot Oslo kommune i rettssystemet.

Politikernes kamp mot nyetableringer, for å hindre fellesskapet tilgang til nye, smartere, billigere og mer markedstilpassede taxitjenester, finansieres av felleskapet 

Hvert år betaler fellesskapet ca. 20 millioner kroner, via skatteseddelen, for å finansiere det kommunale drosjebyråkratiet, hvis oppgave er å vokte næringsinteressene til byens 1780 taxieiere. I tillegg har fellesskapet betalt over 80 millioner kroner, de siste 8 årene, i erstatninger og bøter forårsaket av saksbehandlingsfeil som er begått av kommunens taxibyråkrater. Flere erstatningskrav mot kommunen står dessuten i tur i rettssystemet. Utfallet gjenstår å se, men sakene suger ytterligere penger og samfunnsressurser.

Hva får vi igjen for penge -og ressursbruken?

Vi får taxipriser som øker så mye at knapt noen lenger har råd til å betale taxi av egen lomme. Taxikvaliteten daler, samtidig som taxiprisene stiger i takt med at kundene forsvinner. På ti år er taxiprisene doblet og taximarkedet halvert, til tross for at all øvrig utvikling i Oslo tilsier sterk vekst. Utkommet av den sovjetiske reguleringsmodellen blir altså omtrent som utkommet av næringslivet i det gamle Sovjetunionen.

I dag er det bedriftene, det offentlige, helsevesenet og folketrygden som holder taxiene i gang. Det folkelige, effektive og komfortable alternativet til privatbil kveles langsomt. Det skal mye til om vanlige folk vil betale 500 kroner for å ta taxi i 10 minutter.

Kanskje tiden er inne for å vurdere seriøst å slippe innovasjonen fri og la taximarkedene få puste igjen. Det er vår og fortsatt håp.

rBVaJFjLkGmAdULZAADraieN0M0382

Roger Dørum Pettersen, taxigründer

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s